- Hvordan laver man en faktura ()
- Hvordan laver man en faktura med rabatter
- Hvordan laver man en fakturakopi
- Hvordan laver man en faktura uden moms
- Hvordan laver man fakturaer på engelsk, fransk og andre sprog
- Hvordan laver man en proformafaktura
- Hvordan laver man et tilbud
- Sådan ændres indstillinger
- Hvordan laver man sin egen tilpassede fakturaskabelon
- Sådan opretter du tilbagevendende fakturaer
1. Hvordan laver man en faktura
1.1 Gå til «Fakturaer» og vælg «Tilføj ny», du skal udfylde næste formular:
1.2 (Faktura nr.): Fakturanumre kan ikke gentages
1.3 (Fakturadato): Den dato, hvor en faktura udstedes.
1.4 (Forfaldsdato): Fakturaforfaldsdato er den seneste dato, hvor betalingen skal foretages af din kunde
1.5 (Type): Hvad type er din faktura?
1.6 (Rykkergebyr): Hvor meget opkræver du for forsinket betaling? For eksempel: 1%/dag
1.7 (Referencenummer): Referencenummer er et unikt nummer på en ordre, applikation, der bruges til at udpege og hurtigt lokalisere denne ordre (valgfrit).
1.8 (Noter i fakturaen): Instruktioner eller oplysninger, som du kan indsætte på din faktura (valgfrit)
1.9 (E-mail-tekst): Brødteksten i e-mailen som dine kunder kan se, når de modtager dine fakturaer
Du skal indtaste kundedata manuelt, hvis listen er tom.
1.10.1 (Kundens firmanavn): Din kundes virksomheds navn.
1.10.2 (Kundens RN): Din kundes RN.
1.10.3 (CVR-nummer): Din virksomheds momsregistreringsnummer (valgfrit).
1.10.4 (Kundens virksomhedsadresse): Din kundes virksomhedsadresse.
1.10.5 (Kundens virksomheds postnummer): Din kundes virksomhedspostnummer (kendt i forskellige lande som et postnummer, postkode eller ZIP-code) er en række bogstaver og/eller cifre.
1.10.6 (Kundens e-mail): Kundens e-mailadresse, hvor fakturaen vil blive leveret til.
Det er tid til at tilføje produkter, deres mængde og priser, efter udfyldning af kundens detaljer. Udfyld produktoplysninger og tryk på knappen 'Tilføj'. Du kan tilføje flere produkter.
1.11.1 (Valgte produkter): Dette afsnit viser produkter/tjenester, du har valgt til fakturaen.
1.11.2 (Tilføj produkt): Tilføj dine produkter eller tjenester
1.11.3 (Produkter): Du kan klikke på dine produkter og tjenester.
1.12 Tryk på knappen "Gem", når produkterne er tilføjet, og din faktura er klar. Du kan downloade den eller sende den til dine kunder i PDF/XLS/Word/HTML-formater, redigere eller slette.
Eksempel på PDF-faktura:

2. Hvordan laver man en faktura med rabatter

2.1 Rabat der gælder for alle produkter og ydelser anført i faktura kan tilføjes som et normalt produkt, den eneste forskel at prisen skal være med negativ værdi. For eksempel, «Navn»: "Generel rabat", "Pris": "-100".
2.2 Rabat for specifikke produkter eller tjenester vil blive givet, hvis vi udfylder rabatfeltet med en bestemt værdi. Der er også mulighed for at vælge, om vi vil have direkte rabat eller procent af prisen.
2.3 Det er muligt at kombinere både generel rabat og specifik rabat:
Et faktura-eksempel med rabatter:

3. Hvordan laver man en fakturakopi
Nogle fakturaer har lignende detaljer. I dette tilfælde er det nemmere at lave en fakturakopi og redigere dens nummer eller produkter. Gå til "Fakturaer", vælg en faktura og tryk på "kopi"-ikonet. En ny kopi af fakturaen vises øverst på listen.
Du kan redigere fakturaoplysninger ved at klikke på "rediger"-ikonet.
4. Hvordan laver man en faktura uden moms
For at lave fakturaer uden moms skal du sætte SKAT værdi til "0" i indstillinger.
5. Hvordan laver man fakturaer på engelsk, fransk og andre sprog
Vores software understøtter en lang række lande og sprog. Du kan lave fakturaer på et bestemt sprog for specifikke landekrav, hvis du registrerer en konto på det foretrukne sprog.
6. Hvordan laver man en proformafaktura
For at oprette proformafaktura skal du vælge faktura «Type» - Proformafaktura. Det kan gøres under fakturadannelsesprocessen.
7. Hvordan laver man et tilbud
Når du laver en ny faktura eller redigerer eksisterende, skal fakturatypen sættes til "Tilbud".
8. Sådan ændres indstillinger
Klik på "Indstillinger" i venstre menu. Der er 6 afsnit: Brugerprofil, Virksomhedsoplysninger, Betalingsoplysninger, E-mail indstillinger, Fakturaindstillinger, Fakturaskabelon.8.1 Brugerprofil:
Brugerprofilindstillinger indeholder brugerregistreringsdata, som du til enhver tid kan ændre. E-mail vil blive brugt til notifikationer samt til fakturalevering.

8.2 Virksomhedsoplysninger:
- (Virksomheds navn): Din virksomheds navn
- (Telefonnummer): Dit firmatelefonnummer. Eksempel: +1(877) 888 1234.
- (Adresse): Din virksomheds adresse
- (Postnummer): Postnummer (kendt i forskellige lande som et postnummer, postkode eller ZIP-code) er en række bogstaver og/eller cifre.
- (RN): Din virksomheds RN

8.3 Betalingsoplysninger:
- (Banknavn): Navnet på din bank er påkrævet for at modtage bankoverførsler. Eksempel: City Bank.
- (Bankkontonummer): Din virksomheds bankkontonummer / IBAN. Det er påkrævet, hvis du ønsker at modtage bankoverførsler.
- (SWIFT / BIC): SWIFT eller BIC bankkode.
- (Bankadresse): Din bankadresse (valgfrit).
- (Alternativ betalingsmetode): Alternativ betalingsmetode til at modtage betalinger fra dine kunder. Eksempel: Paypal.
- (Alternativ betalingskonto): Dit sekundære eller alternative betalingsmuligheds-id. Eksempel: my@paypal.com
- (Alternativ betalingsmetode 2): Alternativ betalingsmetode til at modtage betalinger fra dine kunder. Eksempel: Payoneer.
- (Alternativ betalingskonto 2): Dit alternative betalingsmuligheds-id. Eksempel: my@payoneer.com
- (IBAN 2): IBAN - International Bank Account Number
- (CVR-nummer): Din virksomheds momsregistreringsnummer (valgfrit).
- (Moms(%)): Momssats for din virksomhed
- (Priserne er inklusive moms): Er moms allerede inkluderet i dine priser eller vil det blive lagt oven i prisen?.
- (Valuta): Vælg valuta, som du planlægger at fakturere dine kunder i.
- (Datoformat): Datoformatet, der bruges i dit land.

8.4 E-mail indstillinger
- (E-mailens indhold): Teksten i brødteksten i e-mailen kan dine kunder se, når de modtager dine fakturaer.
- (Tekst til mailens sidefod): E-mail-meddelelsens sidefod. For eksempel: Med venlig hilsen, John Johnson, Mit firma LLC

8.5 Fakturaindstillinger
(Betalingsbetingelser for faktura (dage)): Hvor mange dage giver du dine kunder til at betale fakturaer?.
(Rykkergebyr): Hvor meget opkræver du for forsinket betaling? For eksempel: 1%/dag
(Måleenhed): Standardmåleenhed for dine produkter eller tjenester. For eksempel: kg, m, ....
(): Du kan vælge, hvordan du vil vise tal på dine fakturaer. For eksempel: 100,00 eller 100.00
(Logo (.jpg, .png, .gif)): Dit firmalogo.

8.6 Fakturaskabelon
Du kan vælge enhver skabelon til dine fakturaer. Der er 4 generelle formater tilgængelige: PDF (.pdf), HTML (.html), (.xls), Word (.dotx). Det er også muligt at lave ændringer eller uploade dine egne skabeloner og bruge dem.

9. Hvordan laver man sin egen tilpassede fakturaskabelon
For at tilpasse din XLS/Word/PDF/HTML-fakturaskabelon skal du downloade en af de færdige XLS/Word/PDF/HTML-skabeloner fra listen nedenfor. Der er forskellige bloksektioner, der starter med "${" og slutter med "}"-symboler. Slet venligst ikke disse blokke, medmindre du ikke ønsker at se oplysningerne på fakturaerne. Du kan flytte blokkene og indsætte nogle yderligere oplysninger, du ønsker at se, på dine fakturaer. Hvis du har brug for nogle forklaringer, så kontakt venligst vores support, og vi vil med glæde hjælpe dig.9.1. Tilføj nye brugerdefinerede parametre.
Efter tilføjelse af nye inputfelter kan du tilføje nye parametre i fakturaskabelonen (undtagen produktmodul). Du skal skrive i fakturaskabelonen, på det sted, hvor du vil tilføje den nye parameter, næste tekst: ${navn på parameteren}. For eksempel ${test}, hvor "test" er navnet på parameteren.
OBS! Det er obligatorisk at bruge engelsk tastaturlayout til at skrive symbolerne ${} eller du kan bare kopiere det fra skabelonen.


9.2. PDF/HTML:
1. Klik på en af skabelonerne for at vælge. Efter at have klikket vil koden vises nedenfor i anden sektion, rediger den og tryk venligst på "gem" knappen.
2. Rediger skabelonen som du vil, og tryk venligst på knappen "Gem". Din nuværende PDF-skabelon:
9.3. XLS/Word:
1. Vælg og download en af skabelonerne.
3. Rediger den downloadede skabelon, som du vil, og upload den her i .xls/.dotx-formatet
10. Sådan opretter du tilbagevendende fakturaer
Med tilbagevendende fakturaer kan du automatisk fakturere dine tilbagevendende kunder. Automatisk oprettede fakturaer vises på listen over dine normale fakturaer.
I fakturaindstillinger kan du indstille 2 parametre for tilbagevendende fakturaer:
- Tilbagevendende Fakturanummer suffiks: For eksempel, hvis du indstiller det som " - A", vil fremtidige tilbagevendende fakturanumre være "1 - A", "2 - A", ...
- Næste tilbagevendende fakturanummer: Næste tilbagevendende fakturanummer vil have dette ciffer + suffiks

For at lave ny tilbagevendende faktura, gå til «Tilbagevendende fakturaer» og vælg «Tilføj ny». Du skal udfylde næste formular:

Alle indtastningsfelter vil være de samme som for en normal faktura, men der er få undtagelser:
- Der er ikke noget fakturanummer, fakturadato og forfaldsdato, da disse oplysninger automatisk vil blive sat i fremtiden.
- Periode (måneder): Hvor ofte skal du lave og sende dine tilbagevendende fakturaer? Eksempel: Indtast ciffer "1" og dine fakturaer vil blive genereret hver måned, "12" - en gang om året osv.
- Første faktura: Datoen, hvor din første faktura automatisk bliver oprettet og sendt til din kunde. Fremtidige fakturaer vil blive udstedt samme dag i måneden.
- Sidste faktura: Datoen, hvor din sidste faktura bliver oprettet og sendt til kunden. Du kan lade det stå tomt.
Når de tilbagevendende fakturaer er klar, bliver dine fakturaer automatisk oprettet på din konto og sendt til dine kunder. Fakturaerne udsendes samme dag i måneden, som du angiver i "første faktura".